gouden freelancer award

Interview met genomineerden:
Lara Aerts

Lees meer over onze AWARD nominaties

‘je kunt elk onderwerp uitgraven dat je aan het hart gaat, maar doet dat wel op eigen rekening en risico.’

Lara-Aerts-archief

Lara Aerts

Genomineerd voor: 1 op de 90 (9 november 2022, DOCS (VPRO/NTR)

Als freelance journalist houdt Lara Aerts zich bezig met maatschappelijke structuren en machtsverhoudingen. Ze bijt zich langdurig vast in onderwerpen en onderzoekt graag wat de beste vertelvorm is: een geschreven stuk, een documentaire of audio?

Soms is het antwoord: alles tegelijk. De genomineerde podcast 1 op de 90 is onderdeel van zo’n multimediaal project: Intersekse – 1 op de 90. Dat bestaat uit een reizende buiten- en binnenexpositie, impactprogramma, magazine, podcast, geschreven artikelen en een website.

‘Er waren weinig journalisten die schreven over intersekse en seksediversiteit. Ik kan daar iets in betekenen, dacht ik een paar jaar geleden. Daarom ben ik het project Intersekse – 1 op de 90 begonnen.’

‘Het is een collectief misverstand dat mensen simpelweg op te delen zijn in mannen en vrouwen. De werkelijkheid is veel complexer: sekse is een spectrum. En toch worden mensen die buiten de tweedeling man/vrouw vallen uitgesloten. Dat onrecht drijft mij in mijn werk, maar ook de nieuwsgierigheid: hoe is zo’n misvatting ontstaan, hoe blijft uitsluiting in stand, en welke invloed heeft het op de manier waarop het sekse- en genderdebat gevoerd wordt?’

‘In de audiodocumentaire 1 op de 90 hoor je de verhalen van drie intersekse personen in een mozaïekvertelling zonder voice-over. De human-interest invalshoek maakt dat mensen gaan meevoelen en zich verbinden tot een zaak die niet op hen van toepassing lijkt.’

‘Ik heb de audiodocumentaire gemaakt in het kader van de Oorzaken Podcast Academie, een buitenkans om van ervaren podcastmakers het vak te leren. 1 op de 90 werd geselecteerd voor uitzending in DOCS, waar ik heel blij mee was, al had ik ook mixed feelings over de vergoeding. Die was niet kostendekkend. Daar kwam bij dat de omroep alle auteursrechten én persoonlijkheidsrechten wilde hebben, plus het bron- en restmateriaal. Terwijl je als journalist je bronnen juist moet beschermen. Het voelde ook respectloos naar mij als auteur, alsof wat aan mijn brein is ontsproten mij niet toebehoort.’

‘Uiteindelijk bleek de kwestie makkelijk op te lossen. De omroep is namelijk niet van plan iets met die auteursrechten of het bronmateriaal te doen, het gaat erom dat ze niet aansprakelijk willen zijn wanneer er per ongeluk een foutje in de credits wordt gemaakt. Dat bleek met een simpel zinnetje in het contract te kunnen worden afgedekt.’

‘Dit project vat het leven van een freelancer mooi samen: je kunt elk onderwerp uitgraven dat je aan het hart gaat, maar doet dat wel op eigen rekening en risico.’